Rågrutor på plåt

Rågrutor:
ca 20 st

50 gr jäst (jag använder torrjäst)
5 dl vatten
50 gr smör eller 1/2 dl flytande matfett
2 dl rågflingor eller rågkross
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
550 gr (10 dl) rågsikt
ev 1 dl rågkross att strö på toppen

1. Värm vätska och smält matfett enl. anvisningarna på jästförpackningen.
2. Blanda torra ingredienser, men spara ca 100 gr rågsikt till utbakning. Häll över sirap och degvätska.
3. Blanda väl. Använd gärna elvisp, eller köksmaskin i ca 4 min.
4. Jäs i 30 min.
5. Knåda och kavla ut degen på en plåt. Strö ev. rågkross ovanpå, och platta till. Skåra valfritt antal rutor, ev. ett 20-tal, och nagga. Jäs i 30 min.
6. Grädda i 225 grader, 15-20 minuter. Svalna. Bryt i rutor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0