Stickat och virkat

Matlagningstemat får sällskap av handarbete. Sista veckorna har jag haft stickor eller virknål i handen mesta delen av min fritid. Allt eskallerade efter ett besök i Sölvesborg, hos min fina vän Johanna, http://www.polkadots.blogg.se/, som var först med att drabbas av virk-jävulen. När jag var hos Johanna, var jag i slutet på mitt projekt som jag tänkt påbörja sedan i våras, en stickad Babushka, alltså en liten kitchig rysk docka.

Så här blev den:



Efter inspiration av Johanna, och viss utlärning i virkteknik, började jag en natt på jobbet googla, och hittade en helt ny värld. Mestadels barnsaker, och tråkigt nog har jag inte så många barn att virka till. Inför stundande studentexamen tänkte jag att jag åtminstonde var tvungen att prova. Med beskrivning, tålamod och en bok i virkteknik hade jag på 2 dagar svängt ihop en liten student-Hello Kitty efter beskrivning av http://idaskreativa.blogspot.se/2010/01/gratis-monster-hello-kitty.html.




Nu har jag hittat det perfekta ändamålet. Visst kan jag virka bara för virkandets skull, men när det går till välgörande ändamål och man kan virka nästan vad som helst i vilka mängder man vill, jag då ger det ju plötsligt virkningen en annan mening. Johanna berättade om Hjärtekatten. Att virka en Hjärtekatt som skickas till hjärtebarn på barnsjukhusen, och syskondjur till de drabbades syskon, det kände jag var ett projekt för mig. Läs mer på http://hjartekatten.blogspot.se/. En katt är färdig sånär som på hjärtat som ska sys på, och efter förra veckans garnfrossa då jag köpte inte mindre än 14 garnnystan (och till en katt går knappt 1 åt + restgarn), så blir det mera. Har en hel pärm full med potentiella syskondjur.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0