Hissgardiner på Mad Men tema.

Har bott i lägenheten i 2 år nu, och inte riktigt varit tillfreds med gardinerna i sovrummet (som fungerade destå bättre på Campus). Har inte hittat vad jag ville ha. Och med tanke på hur mina husvagnsgardiner ser ut (ni som sett dem vet att ögonmåttet inte ljuger i hur sneda de är), har jag inte vågat sy egna. Övrig inredning i sovrummet går i 50-60-tal med teak som träslag på sängbord och hylla. Har någonstans haft tv-serien Mad Men som referens när jag letat. Förra veckan var jag på Hemtex, och fick syn på hissgardiner i detta trevliga tyg. Och i Mad Men stil dessutom. (Tänk om jag bara var lika vacker som Betty Draper). 
 
 
Problemet var: mitt fönster var för brett för hissgardinen, finns tyvärr inga på marknaden över 140 cm (vad jag hittat). Så jag chansade. Köpte deras "3 meter tyg-sy vad du vill" och satte igång. Med en del googlande kom jag fram till hur. Till och med jag lyckades, då lyckas Du också. Detta behövs:
 
Hissgardiner för Dummies

x Tyg. Se till att tyget får den höjd som krävs för att helt rulla ner om du ska använda dem som rullgardiner. (Vilket jag ej rekomenderar).
x Rundstav (jag använde 25 mm). Inköptes på Krauta.
x Tygband i valfri färg, tänk på att det ska runda hela gardinens höjd.
x Tillbehör: Symaskin med fördel, strykjärn och bräda, måttband, penna, en bra sax. Knappnålar. Sytråd.
 
1. Mät fönstret nogrannt. Jag lät gardinen hänga ca 10 cm utanför fönstret på varje sida.
2. Klipp till tyget och sicksacka.
3. Börja med gardinens sidor. Jag vek in 1 cm (två varv så att kanten döljs. Stryk mellan varje varv. Sy fast med raksöm.
4. Till gardinens över och underkant vek jag in ca 5 cm (se ovan). Men detta beror ju på gardinstång och rundstav.
5. Strykning.
6. Trädde på gardinstång och rundstav. Rullade upp det hela. 45 cm höjd tyckte jag var lagom. Knöt fast tygband. Därefter hängde jag gardinen i fönstret. (Tror det är lättast i den ordningen att få det rakt).
 
Jag gjorde "falska" hissgardiner, då jag tror att det är svårt att rulla upp och ner enligt denna beskrivning, och få det snyggt varje gång. Vill man kunna rulla upp och ner tror jag det blir svårt med denna beskrivning, det finns gott om bekrivningar som passar den typen av gardin.
 
 
(Utsikten kunde jag tyvärr inte avhjälpa med denna gardin).

Kommentarer
Postat av: Fru Selldén

Jätte fina! Bra gjort.

2012-09-07 @ 15:43:02
Postat av: Helena

Gillar din gardin. Jag är riktigt förtjust i denna typen av hissgardin. Har just gjort 5 st!!! Till kök, arbetsrum och barnrum. Den i barnrummet använder vi faktiskt som "rullgardin". Går helt ok att rulla ner den och upp igen. Jag låter rosetterna vara kvar (knyter inte upp dem varje kväll) och då blir det skapligt snyggt igen nästa dag :-)

2012-09-17 @ 12:28:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0