Litteraturtips, virkning

Har ju lagt Hjärtekattsprojektet åt sidan för ett tag. Lånade lite böcker på Biblioteket förra veckan.
 
 
Virkat för män
Theo Sundh.
Utgiven 201203.
 
Precis som titlen antyder ett innehåll av virkbeskrivningar i olika svårighetsgrad som ska tilltala män. Varje pryl/plagg/accesoar har fått ett namn, t.ex Fula flugan (ovan), samt en rolig beskrivning. Det blev många fniss när jag bläddrade igenom boken. En del saker tilltalades jag av mer, t.ex den vackra tröjan Brynja, och andra lite mindre, t.ex Jordgubbsbroschen. Boken är uppdelade i olika teman, t.ex. Dandy, Hillbilly och Playboy (varför inte ett par virkade kalsonger). Jag var som tjej ganska road av denna bok, jag hoppas att den kan locka någon grabb till virket också. Enkla beskrivningar, de beskrivningar jag testat gick problemfritt.
 
Galen i garn.Virka -sticka-dekorera
Susanna Zacke och Sania Hedengren
Utgiven 201008
 
 
Garn och tyger, virknål och stickor. Flest virkbeskrivningar i denna bok. Med grundbeskrivning på mormorsrutan som går som en röd tråd visar författarna vilka fantastiskt vackra inredningsprylar man kan dekorera sitt hem med. Allt med lämplig vit bakgrund.Tygerna kan ju vara återanvända vilket ger en miljövänlig känsla. Lampskärm, kudde, matta, pallsitsar, korgar, väskor. Jag blev väldigt inspirerad av denna härliga bok. Efter envist försök lyckades jag göra mormorsrutan enligt beskrivningen som i mina ögon gärna kunde varit tydligare... Men det gick!
 
Virkade figurer
Erica Lurell
201204
 
En trevlig bok med fina Amigurumis, djur, i olika former och färger. När det blir dags att virka syskondjur igen finns en rad kandidater i denna bok. Makalöst söta. Tyvärr ej ännu testat någon beskrivning, men de ser lättlästa ut, och har samma upplägg som de som är vanligast på beskrivningar som finns på svenska bloggar samt lionbrand.com.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0